maanantai 8. lokakuuta 2018

Tuo

Tuo on hyvä peli, mutta sille ei ole keksitty vielä kunnon nimeä. :) Ehdottakaa kommenteissa pelille osuvaa nimeä.

Tuo on joukkuepeli. Siinä keskustelun ja vakoilun avulla yritetään voittaa. Jokainen joukkue voittaa omalla tavallaan. Siinä pärjää, jos osaa valehdella, väitellä ja taktikoida samalla tavalla kuin Mafiosossa, mutta lisäksi pitää myös juosta. Peliä pelataan ulkona. Paras paikka pelata on metsä tai jokin muu paikka, jossa maasto on vaihtelevaa, eikä liian avonaista. Kunnolliseen peliin tarvitaan vähintään seitsemän pelaajaa.

Roolit yksinkertaisimmillaan ovat Karhukonnat, Velmu Virusilmä, Mikki ja tavalliset ankkalinnalaiset. Näistä muodostuu kolme joukkuetta: Karhukonnat, Velmu sekä tavisten joukkue, johon myös Mikki kuuluu. Alla olevasta taulukosta näkyy pelaajien määrän vaikutus roolijakoon.


Pelaajien määrä
Karhukonnia
Velmu saa hypnotisoida
Mikki saa kysyä
7-8
2
1
1
9-12
3
2
2
13-16
4
3
3
17-22
5
4
4

Tavallisten ankkalinnalaisten (hyvisten tai tavisten) tavoitteena on selvittää ja tappaa Karhukonnat ja Velmu. Karhukonnien tavoitteena on päästä enemmistöön: he voittavat, jos heitä on yhtä paljon tai enemmän kuin muita yhteensä. Velmun tavoitteena on, että pelin loppuessa kaikki muut pelaajat ovat kuolleet paitsi hän itse ja ne, jotka hän on hypnotisoinut.

Karhukonnat tietävät, ketkä muut ovat karhukonnia. Muut eivät tiedä toistensa rooleja.

Mikki on normaali ankkalinnalainen, jolla on pieni supervoima. Hän saa pelin aikana 1-3 kertaa riippuen pelaajien määrästä näyttää korttinsa jollekin toiselle pelaajalle ja kysyä tämän roolia. Kysytyn tulee näyttää korttinsa Mikille. Muut eivät saa nähdä Mikin tai kysytyn korttia.

Velmu saa 1-4 kertaa pelaajien määrästä riippuen näyttää korttinsa jollekin toiselle pelaajalle ja hypnotisoida tämän. Hypnotisoitu näyttää korttinsa vain Velmulle. Hypnotisoitu pelaaja on tämän jälkeen Velmun käskyvallan alla. Hän ei saa tappaa, haavoittaa, epäillä tai paljastaa Velmua ja hänen on pakko totella Velmun jokaista käskyä. Hän pelaa kuitenkin alkuperäisen joukkueensa puolella, eikä voita, jos Velmu voittaa. Jos Velmu kuolee, hypnotisoidut vapautuvat hypnoosista eli voivat jatkaa peliä ilman Velmun käskyjä. 

Ennen varsinaista peliä kaikille jaetaan roolit. Roolit voidaan arpoa esimerkiksi Uno-korteilla tai muilla pelikorteilla kunhan vain aluksi sovitaan, mikä kortti on mikäkin rooli. Jos joku näkee toisen roolin, roolien jako täytyy tehdä uudestaan. Kun roolit on onnistuneesti jaettu, mennään rinkiin. Kaikki sulkevat silmänsä ja alkavat laskea yhteen ääneen kymmeneen. Silloin on Karhukonnien aika herätä ja katsoa ketkä muut ovat Karhukonnia. Karhukonnat menevät nukkumaan siihen mennessä, kun on päästy kymmeneen. Sitten kaikki heräävät ja lähtevät 10 sekunnin sisällä pois ringistä.

Peli alkaa. Pelaajat ovat vapaita liikkumaan pelialueella ja toimimaan rooliensa mukaan niin kuin parhaaksi näkevät. Pelaajat voivat väittää mitä tahansa, mutta kortteja ei saa näyttää toisille, paitsi Mikin tai Velmun tapauksessa.

Pelissä kaikkien on tarkoitus saada vastustajansa kuolemaan. Muita voi tappaa koskettamalla heitä ja sanomalla “haavoitan”, minkä jälkeen haavoitettu pelaaja pysähtyy, nostaa kädet ylös ja alkaa laskea kolmeenkymmeneen mielessään. Haavoitettu pelaaja ei saa puhua muuten, kuin vastaamalla kysymyksiin. Kolmenkymmenen sekunnin sisällä joku voi koskettaa ja sanoa “pelastan”, jolloin haavoitettu pelastuu ja jatkaa peliään tai sanoa “tapan”, jolloin pelaaja kuolee. Jos kukaan ei tee mitään kolmenkymmenen sekunnin sisällä, haavoitettu pelaaja kuolee. Kuollut pelaaja näyttää korttinsa muille pelaajille eikä saa sen jälkeen millään tavalla vaikuttaa pelin kulkuun.

Jos pelaaja haavoittaa tai tappaa toisen, hän ei saa 20 sekunnin sisällä haavoittaa tai tappaa ketään muuta.

Siinä tapauksessa, että kaikki kokoontuvat samaan paikkaan, tulee äänestys. Silloin on pakko äänestää käsiäänestyksellä joku ulos pelistä ja tämän jälkeen kyseinen pelaaja ei saa osallistua peliin millään tavalla.

Peli loppuu kun joku joukkue on päässyt tavoitteeseensa: Jos kaikki Karhukonnat ja Velmu ovat kuolleita, tällöin tavikset voittaa. Jos Karhukonnia on jäljellä saman verran tai enemmän kuin muita pelaajia, tällöin Karhukonnat voittaa. Jos jäljellä on vain Velmu ja pelaajat, jotka Velmu on hypnotisoinut, Velmu voittaa. Velmun hypnotisoimat henkilöt eivät kuitenkaan voita.

Vinkkejä peliin:

Pelissä pärjää, kun osaa valehdella ja huomata tai aavistaa kuka muu valehtelee. Karhukonnien ja Velmun kannattaa yrittää pysyä salassa, sillä tavisten joukkue on suurin ja ne saavat yhdessä helposti tapettua jonkun, joka on paljastunut Karhukonnaksi tai Velmuksi.

Kannattaa muistaa, että peli on joukkuepeli, vaikka et tietäisikään keitä joukkueeseesi kuuluu. Kannattaa yrittää kerätä ympärilleen pelaajia, joiden uskoo puhuvan totta ja olevan taviksia. Karhukonnien ei kannata toimia yhdessä liian näkyvästi, mutta silti yrittää puolustella toista Karhukonnaa, jos sitä ollaan tappamassa. Kuitenkin jossain tilanteessa on hyvä uhrata itsensä tai toisen oman joukkueen jäsenen lopun joukkueen vuoksi.

Lisärooleja:

Pappi on pelaaja, joka saa kerran pelin aikana vihkiä kaksi pelaajaa. Pappi hankkiutuu joko tilanteeseen, jossa on hänen itsensä lisäksi kaksi muuta pelaajaa, jotka hän vihkii, tai tilanteeseen, jossa on hänen itsensä lisäkseen yksi pelaaja, jolloin hän vihkii itsensä ja tämän pelaajan. Pappi näyttää korttinsa ja sanoo, että vihkii pelaajat. Vihityt näyttävät korttinsa toisilleen (pappi ei näe niitä ellei itse vihi itseään). Tämän jälkeen vihittyjen tavoite on pysyä kahdestaan hengissä pelin loppuun asti, jolloin he voittavat (tällöin pelissä on yleensä myös muita voittajia). He pelaavat samalla puolella, eli jos toinen vihityistä on Karhukonna, toisenkin kannatta pelata Karhukonnien puolella. Jos toinen vihityistä kuolee, toinenkin kuolee. Jos toinen vihityistä hypnotisoidaan, toinenkin hypnotisoituu.

Teppo Tulppa on tavallinen pelaaja, joka pelissä ollessaan pelaa ihan normaalisti. Ainoa ero tavalliseen ankkalinnalaiseen on, että jos hän kuolee, hänen pitää valita yksi pelaaja, joka kuolee hänen mukanaan.

4 kommenttia:

  1. Oisko hyvä nimi "Pappi Ankkalinnassa"?

    VastaaPoista
  2. Voisiko peli olla vain "Karhukopla"?

    VastaaPoista
  3. Hyvä ehdotus. Ollaan sitäkin mietitty. Mutta antaako liian yksipuolisen kuvan pelistä?

    VastaaPoista